Räckvidd

Undrar du hur lång räckvidd en elbil har? Läs varför en elbils räckvidd inte är vad biltillverkaren säger, och vad som påverkar räckvidden.

Boka för din elbil

Hur lång räckvidd har din elbil? Egentligen?

Enligt olika undersökningar och intervjuer är räckvidden det viktigaste för en elbilsägare. Eller snarare rädslan för att den inte är tillräcklig. Vi förstår dig som känner så, sällan stämmer biltillverkarnas löften med verkligheten.

Räckvidden beräknas enligt ett speciellt WLTP-test

WLTP står för Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Detta är en EU-standard för att kunna jämföra olika bilmodeller med varandra. Det är alltså en metod för alla bilar, och inte enbart för elbilar. Här kan du läsa om hur testet går till, men det är viktigt att förstå att det inte är en exakt utlovad räckvidd.

Din körstil påverkar

Bilens räckvidd påverkas mycket av förarens beteende bakom ratten. Hastighet, temperatur och luftmotstånd spelar stor roll, och en förare som kör lugnt kan komma betydligt längre än en hetsig förare som kör snabbt och ryckigt.

Känns det som att din egen elbil ljuger om räckvidden? 

Har du kört iväg en vacker vinterdag, där bilens mätare lovar en räckvidd på 300 km? Bara för att efter tio mil inse att det inte alls kommer stämma. Det kan bero på din körstil, men också att kylan kraftigt drar ner räckvidden. Även om bilen tar aktuella temperaturer i beaktning så blir det lätt en optimistisk prognos från ett varmt garage.

Kylan påverkar batteriets kapacitet

Tester visar att en elbil kan tappa upp till 20 % vid noll grader. Det beror på att jonerna i ett nedkylt litiumbatteri får svårare att röra sig. Bilen behöver lägga energi på att värma upp batteriet istället för på bilens drivkraft.

Hur ofta behöver en elbil service?

Alla bilmärken har olika serviceintervaller, vilket även gäller elbilar. Vi utför alltid en service enligt biltillverkarens punkter, när bilen indikerar att det är dags.

Vad slits på en elbil?

Förutom underhåll av batteriet och bilens laddningsfunktioner drabbas även elbilar av normalt slitage. Bromsar slits mindre på elbilar då elmotorn ger en stark bromseffekt när du släpper gaspedalen, men i Sverige påverkar vädret bromssystemet vilket kräver att man går igenom bromsarna med jämna mellanrum. Även klimatsystemet och viktiga elkomponenter behöver gås igenom, och kupéfiltret byts oftast ut vid en årlig elbilsservice.

Vad kostar det att serva en elbil?

Den totala servicekostnaden under en elbils livstid är så klart lägre än på en bränsle- och dieseldriven bil. Det finns ingen förbränningsmotor som i sig har många rörliga delar, och du behöver aldrig byta motorolja eller oljefilter. Men det är fortfarande många kontrollpunkter som ska gås igenom, och även elbilar måste räkna med visst slitage.

Enligt olika jämförelser från bland annat Auto Motor & Sport och Teknikens värld är servicekostnaden för en elbil cirka hälften så dyr som för en diesel- eller bensinbil.

Viktigt att kontrollera bromsarna.

En anledning till att serva elbilen är att kolla bromsarna. Eftersom en elbil ofta motorbromsar används bromsarna mer sällan, även om bakbromsarna används för att slippa nigning vid körning med adaptiv farthållare. Om inte bakbromsarna används alls kommer oken att börja krångla. Dessutom behöver bromsvätskan regelbundet bytas ut för att skydda bromssystemet. Tänk på att bromsbelägg och bromsskivor ofta är större på en tyngre elbil, vilket betyder att dessa reservdelar kostar mer vid ett bromsbyte.

MECA erbjuder elbilsservice

Själva prislappen för en elbilsservice varierar beroende på bilmodell. Det viktiga du behöver veta är att MECA kan serva i princip alla elbilar. När du bokar får du veta vilka elbilsverkstäder som finns nära dig. Om du undrar över något kan du alltid höra av dig till verkstaden.

Visa fler frågor