Känn tryggheten att köra med säkra bromsar

Bilens däck och bromssystem är avgörande för körsäkerheten. Därför förstår vi om du gillar känslan av att köra ut från en verkstad med helt nya bromsar. Men hur vet du när det är dags för byte? För din trygghet har MECA:s expert några tips på vägen.

Det är en trygg känsla att köra med säkra bromsar

Sommar som vinter, oavsett om vägen är torr eller hal, förstår vi att du vill köra trygg bakom ratten. Om du misstänker att dina bromsar behöver bytas, kom in till en MECA-verkstad så hjälper vi dig. Vi lovar att det känns extra skönt att rulla ut från oss med bromsarna i perfekt skick. 

När behöver bromsarna bytas på en bil?

En fingervisning är att kontrollera bromsbelägget efter 2 000–4 000 mil, medan bromsskivor kan behöva bytas först efter 10 000–15 000 mil. Detta kan variera beroende på bilmodell, bromsarnas kvalitet och dina körvanor, förklarar Johan Christersson, kedjechef på MECA.

 

– Kör du i stadsmiljö med många inbromsningar behöver du byta både bromsbelägg och skivor oftare än om du kör långa sträckor på landsvägar. 

Regelbunden bilservice är bästa skyddet

Om du servar bilen regelbundet hos en godkänd bilverkstad behöver du inte vara orolig för att bromsarna blir farligt dåliga.

 

– På MECA gör vi en fullständig inspektion av bromssystemet vid varje bilservice, berättar Johan Christersson. Skulle vi hitta något problem kontaktar vi bilägaren och ger en offert på det som behöver åtgärdas.

Hur fungerar ett bromsbyte hos verkstaden?

När du bokar ett bromsbyte hos MECA kontrollerar verkstaden hur stort slitaget är och rekommenderar en nödvändig åtgärd. Ifall endast bromsbeläggen är slitna byts de ut. Vid byte av bromsskivor byts även bromsbeläggen. Sedan byts alltid bromsvätskan och olika monteringsdetaljer. 

Vilka är symtomen på dåliga bromsar?

Det finns några varnande tecken på att bromsarna behöver kontrolleras eller bytas. Om du upplever något avvikande, vänta inte för länge med att ta bilen till en verkstad. Här är några signaler du bör vara uppmärksam på:

 

  • Varningslampan lyser.

De flesta moderna bilar har varningslampor som tänds när det finns problem med bromsarna. Om den lyser, boka tid hos en verkstad så fort som möjligt.

 

  • Du hör tydliga missljud. 

När du hör ett skrapande, skrikande eller gnisslande ljud varje gång du bromsar är det tydliga tecken på att du behöver kontrollera bromsarna. Det vanligaste är att bromsbeläggen är för slitna.

 

  • Du känner vibrationer eller pulseringar när du bromsar

När du trycker foten på bromspedalen ska den kännas stum och direkt bromsa in bilen. En pulserande bromspedal, eller om ratten och pedalen vibrerar när du bromsar, kan det tyda på ojämna eller skeva bromsskivor. Om det känns som att bromspedalen behöver tryckas ner för långt kan du ha för lite bromsvätska, eller så har det kommit in luft i bromssystemet. När bromspedalen inte känns som normalt bör du alltid låta en verkstad inspektera bromsarna.

 

  • Bromssträckan känns längre än vanligt.

Du märker ifall bilens bromssträcka verkar ovanligt lång. Troligen är det något inom bromssystemet som behövs åtgärdas, men det kan också vara att dina däck är slitna.

 

  • Bilen drar åt sidan.

När bromsbeläggen blir för slitna på ett hjul är det lätt hänt att bilen drar åt höger eller vänster när du bromsar. 

 

Även däckens skick påverkar bromssträckan

Förutom bra bromsar behöver din bil ha säkra däck. Om du kör med däck som har ett litet mönsterdjup blir bromssträckan längre, speciellt när det regnat mycket och vägarna är våta.

 

– Om mönsterdjupet är för lågt kan inte däcket avleda vattnet lika bra som ett nytt däck, förklarar Johan Christersson. Men bromssträckan påverkas på alla vägunderlag, ett slitet däck har helt enkelt ett sämre grepp.

 

Hur vet du att bilen får rätt reservdelar vid bromsbyte?

Det är viktigt att du bokar bromsbyte hos en professionell bilverkstad som förstår din bil.

 

– Varje bilmodell har tydliga krav på vilka reservdelar som får användas, påpekar Johan Christersson. På MECA byter vi alltid enligt biltillverkarens rekommendationer, och vi vet precis vilka bromsbelägg och bromsskivor som ska användas på just din bil.

 

Vad kostar det att byta bromsbelägg och bromsskivor?

MECA har ett fast pris på bromsbyte, från omkring 1000 kronor vid byte av bromsbelägg. Att byta både bromsskivor och belägg kostar omkring 6000 kronor. Priset varierar beroende på vilken bil du har. När du bokar online hos MECA skriver du in bilens registreringsnummer och anger vad som behöver bytas. Sedan får du ett prisförslag från den verkstad som du väljer. 

 

Hos MECA kan du delbetala ditt bromsbyte

Vi förstår om det kan kännas som en jobbig utgift att byta både bromsbelägg och skivor. Samtidigt är det viktigt, både för din säkerhet och andras, att bilens bromsar är i så bra skick som möjligt. 

 

– Vänta inte för länge med ett bromsbyte, påpekar Johan Christersson. Då är det bättre att dela upp kostnaden över några månader. De flesta verkstäder erbjuder den möjligheten.