Så får du bättre sikt i höstmörkret med extraljus

När mörkret kommer tidigare upplever många bilägare att bilkörningen blir en större utmaning. Även om helljuset är bra räcker det inte alltid till. Då kan ett extraljus vara en trygg investering. MECA förser varje år tusentals bilar med olika typer av extraljus, och de förstår vad som passar bäst för just din bil. Här ger Johan Christersson, Kedjechef på MECA några tips till dig som vill ge bilen ett starkare ljus i höstmörkret. 

Vi går mot mörkare tider. Även om man längtar efter hösten med dess vackra färger, att ta härliga promenader och plocka svamp i skogen så är det ett känt faktum. Solen går ned tidigare och mörkerkörningen blir en del av vår vardag. Om du vet att ditt helljus inte lyser upp tillräckligt vinner du mycket på att montera ett extraljus på bilen.

– De flesta som monterar extraljus på sin bil märker en enorm skillnad, säger Johan Christersson, Kedjechef på MECA. Det viktiga är att välja ett ljus som ger den sikt du vill ha.

Vill du bredda helljuset eller få det att nå längre?

Det finns olika typer av extraljus, och de förbättrar ljuset på olika sätt.

Med ett kurvljus förflyttar sig bilens ljusbild i sidled när du svänger. Det kan också vara en extralampa som tänds vid låg hastighet och när du svänger med bilen.

Spot är ett extraljus med lång räckvidd, där fokus ligger på att centrera ljuset framåt. Detta extraljus kallas även pencil.

Ett fjärrljus är ett extraljus med bred räckvidd. Detta är utmärkt vid mörkerkörning där vägrenen inte syns lika bra. Fjärrljus kallas även för Flood.

Om du både vill bredda ljusbilden och nå längre ska du välja Euro. Du får då ett extraljus som ger en halvlång ljusbild med viss spridning. Själva ljusbilden ligger mellan Spot och Flood.

När vilt springer på vägarna vill du ha ett bra helljus

Om du ofta kör på landsväg kan ett extraljus vara en trygg investering. Under gryning och skymning är det större risk för att älgar och rådjur och annat vilt springer över vägen.

– Med ett extra fjärrljus, det vill säga Flood, breddar du ljusbilden, säger Johan Christersson. Då kan det bli lättare att se vägrenen och upptäcka ett djur som är på väg att springa ut. Vill du lättare upptäcka ett djur längre fram ska du välja ett spotljus.

Du får inte förbättra halvljuset med extraljus

Syftet med alla typer av extraljus är att ge bilen ett bättre helljus. Kombinationen halvljus och extraljus är till och med förbjuden, eftersom du inte får blända den mötande trafiken.

En LED-ramp kan göra stor skillnad

Många biltillverkare går över från Xenon till LED, eftersom det är en teknik som haft en positiv utveckling senaste tiden. Xenon ger ett mycket bra ljus, men de kräver en högre energiförbrukning och behöver bytas ut fortare än LED-ljus. Det är också relativt dyrt att uppgradera bilens strålkastare med Xenon. Med en LED-ramp får du ett starkt extraljus med mycket bra egenskaper utan att det kräver en alltför stor investering. Bland annat ger LED en bredare ljusbild än många andra ljuskällor.

Extraljus måste monteras på godkänt vis

En montering av extraljus måste ske på ett godkänt sätt. Det gäller även LED-ramper. Om extraljuset dessutom innehåller parkeringsljus måste monteringen följa Transportstyrelsens riktlinjer. Genom att anlita en godkänd bilverkstad får du garanterat ett extraljus som monterats korrekt.

Du kan köpa ett helhetspaket inklusive montering

På MECA kan du få ett extraljus Mecat & klart, vilket betyder att du får ett helhetspris på extraljus inklusive montering. Vi förstår din bil, och rekommenderar alltid ett extraljus som passar perfekt på just din bilmodell. 

Vill du även se bättre bakåt?

Om ditt backljus känns svagt kan du även montera ett extraljus som lyser bakåt. Det blir ett extra backljus som kan göra stor skillnad.

– Om du monterar ett extra backljus får du inte bara en bättre sikt bakåt i mörker, påpekar Johan Christersson. Andra bilister upptäcker dig bättre, vilket ger dig en ökad säkerhet när du backar.

Kör med säkra ögon!

Oavsett hur bra ljus du har på bilen så är det lätt att bli trött i mörkerkörning. Du kanske kan känna igen dig att det blir ansträngt för ögonen när den mötande trafiken bländar. Detta kan också bli värre om du kör med en sliten defekt vindruta, eftersom repor och stenskott kan sprida ut ljuset på rutan så att sikten blir sämre. Var alltid försiktig med att sätta dig bakom ratten om du vet att du är väldigt trött.

– Tänk på att alltid köra utvilad, påminner Johan om. Om du känner att det blir jobbigt för ögonen när du kör i mörker, ta hellre en paus. Det är alltid viktigt att köra försiktigt!